De autoruit is een heel belangrijk onderdeel van elke auto. Sinds de autoruiten begin jaren 90 gelijmd worden, zijn ze doorgegroeid naar een vitaal deel van de algehele stevigheid van de auto’s. Bij elke vorm van schade wordt deze stevigheid verminderd, zaak is het dus om hierbij snel te handelen en de ruiten waar mogelijk te laten repareren en anders te laten vervangen.
Welke soorten glas worden er gebruikt voor een autoruit?
In principe worden er voornamelijk twee soorten glas gebruikt voor de autoruiten. De voorruiten (steeds vaker ook de achterruiten) worden gemaakt van gelaagd glas. De zijruiten en vaak ook nog de achterruiten worden gemaakt van gehard glas.
Verschillen tussen gehard en gelaagd glas
De reden waarom er gelaagd glas wordt gebruikt voor de voorruiten is omdat deze niet in duizend stukjes uit elkaar valt wanneer deze beschadigd raakt. Dit komt omdat er verschillende lagen glas wordt gebruikt waar tussen een laag PVB-folie wordt aangebracht. Deze lagen worden tijdens de productie snel verhit en langzaam afgekoeld waardoor het glas bijzonder sterk wordt. Bij sommige merken kan het ook voorkomen dat de achterruiten en zelfs de zijruiten van gelaagd glas worden gemaakt, maar over het algemeen wordt hiervoor gehard glas gebruikt. Gehard glas kan je ook veiligheidsglas noemen, omdat deze in duizend kleine, maar onscherpe stukjes afbreken wanneer deze beschadigd raakt. Omdat deze stukjes niet scherp zijn is de risico op verwondingen van de inzittenden veel kleiner.
Wanneer moet je je autoruit vervangen?
In principe moeten ruiten van gehard glas altijd gelijk vervangen worden, omdat deze in ontzettend veel stukjes uit elkaar vallen. Een autoruit repareren kan als deze van gelaagd glas is, het kan via een speciale harsinjectie vaak nog gerepareerd worden. Hier zit echter wel een eis aan vast, het sterretje mag namelijk niet groter zijn dan een €2 munt en veel garages hebben ook de eis dat het sterretje meer dan 5 centimeter van de rand afzit. Als het sterretje groter is dan een €2 munt of het is uitgegroeid tot een barst, dan zal de gehele ruit vervangen moeten worden.
Probeer het zonder de juiste gereedschappen en kennis niet zelf
Het komt regelmatig voor dat mensen gaan proberen om zelf hun ruiten te vervangen, waar het vervangen van zijruiten nog vaak relatief makkelijk is, is het vervangen van achter- en voornamelijk de voorruiten een stuk lastiger. Voorruiten moeten goed gemonteerd worden omdat het anders kan voorkomen dat ze losschieten bij een noodstop of dat ze gaan lekken, dit lekken begint meestal op plekken die je niet ziet, vaak is er al veel schade wanneer de lekkage ontdekt wordt.
Meer lezen over het onderhoud van je auto? Houd dan deze pagina goed in de gaten!